Nieuwe klanten zijn soms een nachtmerrie

Gepubliceerd op 8 april 2019 om 19:01

De nachtmerrie

Als ik start met een nieuwe klant begin ik met een leeg canvas. Ik wil ontdekken wie ze zijn, waar ze tegenaan lopen, wat ze over zichzelf geloven en welke richting ze heen willen. Ik neem meestal 2 uur de tijd om te observeren, te analyseren, te luisteren, vragen te stellen, te prikkelen en te kwalificeren.

Een schilderij

Ik maak een soort schilderij van de persoon die ze kunnen zijn. Ik kijk naar het verleden, het nu en hoe ze de beste versie van zichzelf kunnen zijn. In dit gat duik ik. Verder kijk ik naar hun netwerk en de mogelijkheid zichzelf te presenteren naar dat netwerk. Het doel is meestal hun werk aan meer mensen zichtbaar te maken. Zoals een Rembrandt die door iedereen gezien moet worden.

Geen gewone verkooptraining

Ik werk vanuit intuïtie, de succesverhalen van mijn klanten, vanuit het algehele onderbewustzijn, vanuit mijn eigen successen en falen. Ik sta al meer dan twintig jaar bekend  om het geven van salestrainingen aan coaches, verkopers, ondernemers. Maar er komt veel meer bij kijken dan alleen een verkooptraining. Waarom zeggen nieuwe klanten eigenlijk NEE. Wat zit hier achter?

Soms raak ik bij nieuwe klanten in paniek omdat ik het niet zie. Alsof ik tegen een deur aanloop als de andere persoon het lastig vind zichzelf te laten zien.

Lastig gesprek

Laatst had ik een gesprek met een coach waarbij de volgende gedragsuitlatingen voorbij kwamen. Het beter weten, arrogantie, niet goed luisteren, angst voor de investering, controle en zich niet willen overgeven. Wat een nachtmerrie dacht ik. Het liefst wilde ik direct afscheid nemen. Een paar dagen was ik gefrustreerd en zelfs verontwaardigd en de nachtmerrie duurde voort.

Ontwaking

Toen werd ik wakker. Ik zag dat het gedrag van de klant de spiegel is hoe ik zelf kan zijn of hoe ik was. In mijn onderbewustzijn kwam de volgende boodschap aan het licht. “Alle mensen die je tegenkomt zijn verschijningen”. Ze laten een beeld zien waar je zelf mee hebt geworsteld of nog mee zit. Het werd mij volkomen helder waar mijn nachtmerrie vandaan kwam. Het kwam uit mijn ego en door dit bewustzijn gaf mijn ego het op. Ik stond in mijn blootje, in kwetsbaarheid in het bewustzijn.

Er kwam vrede in mijn hart en zelfs opwinding. Ik had de illusie vrijgelaten. De illusie van het beter weten, van arrogantie, van controle, van angst. Het masker van aanzien viel in duizenden stukken.

Ik dacht dat ik al eerlijk was

Ik begrijp nu hoe ik mijn klant kan inspireren. Gewoon bloody eerlijk zijn over mijn eigen worstelingen en hoe ik hiermee heb gedeald door het te doorvoelen of uit te dagen. Eerlijk zijn over mijn eigen duisternis en hoe diep ik moest gaan. Het meest lastige vind ik om eerlijk te zijn over de verlichting die ik ervaar. Mijn ego wil namelijk niet zweverig overkomen, niet overkomen als een eenling die roept in de woestijn, niet overkomen als een gek. Toch heb ik gekozen om de harde wereld van de verkoop anders aan te pakken. Verkopen vanuit eerlijkheid, authenticiteit en zonder manipulatie.

Kwetsbaarheid en authenticiteit maakt je aantrekkelijk voor nieuwe klanten

De resultaten van deze benadering zijn dat mijn klanten renderen, gelukkig zijn, hun omzet verhogen, nieuwe uitdagingen aankunnen, hun angst gebruiken als springplank, zichzelf vinden en gelukkig zijn.

Ik geef geen verkooptrainingen aan coaches, maar ik herinner coaches, ondernemers eraan waar ze toe in staat zijn vanuit hun innerlijke en mentale kracht. Geen formules, tactieken en opdringerige methodes. Puurheid, harmonie en vanuit authenticiteit ondernemen. Ondernemen vanuit echtheid waardoor de resultaten niet uit kunnen blijven.

De nachtmerrie is voor even, de glorie is voor altijd.

Mariën van Raan


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.