Deze manier gaat coaches, trainers, en zzp’ers zeker meer klanten opleveren.

Gepubliceerd op 11 april 2019 09:07

Coaches, trainers en zzp’ers behalen juist meer succes als ze een klant niet hoeven te overtuigen.

Ze zijn beter af om zo dicht mogelijk bij hun eigen expertise te blijven in plaats van tactieken die verkopers gebruiken.

"Wie de vragen stelt kan de antwoorden niet ontlopen"

Misschien is een functioneel analyse gesprek je bekend. Een gesprek zoals therapeuten of dokters gebruiken. Ze stellen gerichte vragen om achter de oorzaak van een probleem te komen. De antwoorden worden actief beluisterd, geobserveerd, geanalyseerd en als laatste gekwalificeerd.

Dit soort gesprekken verleid een patiënt of cliënt om zelf achter de oorzaak te komen van een probleem. Een goede dokter zal nooit direct een middel voorschrijven. Een goede dokter gaat pas in actie komen als hij of zij alle antwoorden heeft. Hij onderzoekt de antwoorden en reflecteert ze. Daarna kan hij of zij besluiten om een middel of behandeling toe te passen of je wordt doorverwezen.

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden

Als jij coach, trainer of zzp’er bent kun je deze manier uitstekend gebruiken. Waarom?. Een klant is meestal uitstekend in staat om zijn eigen antwoorden te vinden door middel van een functioneel analyse gesprek. De klant gaat zichzelf overtuigen omdat het zijn eigen antwoorden zijn. Jouw taak is het uitdiepen van die antwoorden, de antwoorden te bevragen en te reflecteren.

"Kun je mij helpen"?

Je geeft hierdoor leiding aan het gesprek i.p.v. zelf met antwoorden te komen om te overtuigen. Het mooiste aan het einde van een gesprek is als de klant vraagt, “kun je mij helpen” om daarna een voorlopig voorstel te doen voor een service, dienst of product. Je kunt ook een klant doorverwijzen aan iemand van jouw netwerk. Dit versterkt jouw netwerk en je zet de weg open om ook klanten doorverwezen te krijgen. Onder het mom van “Wie goed doet, ontmoet.

Geef de klant de kans zichzelf te overtuigen

Hier komt het kwalificeren om de hoek kijken. Kwalificeren is bedoeld om te zien of jouw service, dienst of product gebruikt gaat worden. Je gaat dus onderzoeken d.m.v. kwalificatievragen waarom degene denkt deze service, product of dienst bij hem of haar zou passen. Je blijft dus in de stoel zitten van de dokter en niet in de stoel van de verkoper. In feite neem je de klant mee in zijn gewilde toekomst. Als een klant een goed beeld heeft waarbij zijn toekomst er veel beter uit ziet dan de huidige situatie dan ben je op de juiste weg belandt.

 

Een dokter of therapeut heeft het niet nodig een verkoopcursus te volgen en jij ook niet als je coach, trainer of zzp’er bent. De meeste coaches, trainers en zzp’er breekt het zweet al uit met de gedachte iets te moeten verkopen, nietwaar?

Waarom deze manier van werken?

  • Je blijft dichtbij jezelf omdat je niet dwangmatig de klant moet overtuigen.
  • 70-90% van jouw potentiële klanten zullen ja zeggen tegen je service, dienst of product.
  • De angst om afgewezen te worden verdwijnt.
  • Je hoeft jezelf niet meer te verkopen.

Wat zou het voor jou betekenen als 70-90% van jouw potentiële klanten met jou aan de slag gaan? Is dit een groot verschil in vergelijking met nu?

Wil je eens proberen of deze manier voor jou ook goed werkt. Neem dan nu de stap in je gewilde toekomst en stuur een mail naar info@aaacoaching.

Of stuur eenvoudig een app

Via een persoonlijk gesprek krijg je de opbouw en een structuur van een goed gesprek met daarin de vragen die je kunt stellen. Ik ga het je ook voordoen zodat je er een goed gevoel bij krijgt.

Vul het contactformulier in en ik neem binnen 24 uur contact met je op om een afspraak te maken. Er zijn geen kosten aan verbonden. Je hebt wel een skype of andere kanaal van videobellen nodig.  

Mariën van Raan


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.