Blogspiratie is voor ondernemers die uitgedaagd willen worden.

Ik schrijf soms met scherpe pen en schop heilige huisjes tegen de schenen.

De artikelen zijn kort en krachtig. 

 

Mariën van Raan

Je kunt er vergif op innemen dat het niet gaat werken!

Een samenwerking aangaan met een nieuwe klant kan behoorlijk mis gaan. Dit gebeurt doorgaans door de potentieel niet te doorgronden betreft intrinsieke motivatie.Zeker in het werk van een (biz/dienstverlenende) coach is het raadzaam de potentieel goed te kwalificeren op basis van intrinsieke motivatie. Doe je dit niet dan is een succesvolle samenwerking bijna uitgesloten. Dat is slecht voor de potentieel maar ook slecht voor jouw reputatie.Gebruik deze vragen en vorm ze om naar jouw specifieke wensen.1) Ervaar je druk van buitenaf om het beter te gaan doen?2) Is er urgentie om veranderingen NU te laten plaatsvinden?3) Is er een alternatief om je bedrijf op een andere manier te laten groeien dan een samenwerking met een coach?4) Ben je bereidt om oude gewoontes op te geven zodat ze transformeren?5) Kun je de discipline opbrengen om de voordelen van die oude gewoontes op te geven?6) Kun je voor de korte en lange termijn voluit ervoor gaan?7) Als het even tegen zit kun je dan de verantwoording nemen om het bij jezelf te zoeken en niet bij een ander?8) Ben je bereidt te investeren in tijd voor ontwikkeling?9) Mag ik je confronteren met BS als dit plaats vindt?Ik vraag altijd om een cijfer bij de antwoorden in hoever ze intrinsiek gemotiveerd zijn op een schaal van 1 tot 10.Als er een 6 of 7 bijzit dan zal ik vragen wat er moet gebeuren om dit cijfer omhoog te krijgen.Bovenstaande vragen zijn nodig om het succes van de potentieel te voorspellen. Gebruik de antwoorden in een soort overeenkomst als je een samenwerking aangaat. Je kunt deze overeenkomst uitstekend gebruiken als spiegel als het even tegenzit.Dit zorgt ervoor dat de potentieel scherp blijft en het is prima om dit als een soort evaluatie te gebruiken. Ik gebruik deze manier al een aantal jaren en het zorgt ervoor dat de succesratio hoog blijft.Met dank aan Martin Appelo voor een aantal van zijn vragen.Mariën van Raan

Lees meer »

Stop met overtuigen van klanten

In veel sales en bedrijfstrainingen wordt je geleerd om de klant te overtuigen. "Stop daarmee". De meeste klanten of potentiele klanten voelen heel goed aan wanneer je ze wilt overtuigen. Laten we eerlijk zijn;  niemand houdt ervan geforceerd een beslissing te nemen.

Lees meer »