Stop met overtuigen van klanten

Stop met overtuigen van klanten!!!!

In veel sales en bedrijfstrainingen wordt je geleerd om de klant te overtuigen. "Stop daarmee". De meeste klanten of potentiele klanten voelen heel goed aan wanneer je ze wilt overtuigen. Laten we eerlijk zijn;  niemand houdt ervan geforceerd een beslissing te nemen.

 

Ik snijd dit onderwerp aan omdat het nog steeds onderwezen wordt en verbaas me dat dit nog steeds gebeurd. Bedrijven of salestrainers die dit nog steeds onderwijzen moeten eigenlijk terug naar school. We hebben toch geleerd dat opdringen/manipulatie een tegenreactie bezorgt? Je denigreert de klant alsof ze zelf geen beslissing kunnen nemen

Ze hebben geen flauw benul

 

Het probleem ontstaat wanneer er vanuit eigen belang wordt gewerkt. "Je moet je targets behalen anders tel je niet mee". Het tegenovergestelde is waar. Je verliest veel potentiele klanten als je vanuit eigen belang wilt presteren. Dit kost bedrijven minimaal 30-60% van hun eigen omzet op de lange termijn en ze hebben geen flauw benul. De visie is te vaak gericht op het eindresultaat terwijl de visie op het proces moet zijn waarbij skills, empatisch en luisterend vermogen leidend moeten zijn om effectievere resultaten te behalen. 

 

Back to basic

 

Volledige transparantie is niet haalbaar op dit gebied maar een aantal dingen wel. Het behalen van targets zal altijd blijven voor de kortzichtige. Het leren om vanuit de klant te denken en successen te behalen op de langere termijn heeft de volgende opties;

  • Observeer jezelf als klant en zie waar je zelf belang aan hecht. 
  • Zie elke klant als je partner om samen zijn of haar doel te behalen.
  • Word een expert om al je eigen verlangens te isoleren ten behoeve van de verlangens van de klant.
  • Houd je mond dicht ten behoeve van je luistervermogen.
  • Leer van dokters hoe ze een diagnose stellen.

 

Het is eenvoudig maar niet altijd gemakkelijk

 

Ik verwacht niet dat iedereen mijn advies overneemt. Het is een proces wat je zelf moet ondervinden en daarbij je miskleunen gebruikt als leerproces en kunt accepteren. Eigenlijk is het eenvoudig. Help zoveel mogelijk mensen hun doel te behalen zodat je je eigen doelen behaalt. 

 

KLIK HIER om te brainstormen om samen een beter resultaat te behalen

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.